Yord en Iris en hun passie voor Harley-Davidson
Yord en Iris zijn 31 en 28 jaar oud, zijn 7 jaar bij elkaar en wonen samen in De Glind, een dorpje in de gemeente Barneveld. Yord had in eerste instantie niet zoveel met Harley. Zijn eerste werkgever was de Peugeot dealer in Amersfoort en na 4 jaar werken naast de Motorsaloon was Yord verkocht en er moest een Harley komen. Het geluid en het gevoel wat het bezit van een Harley hem gaf is waar het voor hem om draaide.
Iris had in eerste instantie weinig interesse in het behalen van haar motor rijbewijs maar na een keer of 10 mee achterop was zij verkocht en wilde ze haar rijbewijs halen en haar eerste motor moest en zou een Sportster zijn ! Ze rijd nu 2 jaar op een Sportster 48 uit 2019. Ze viel als een blok voor de 48 vanwege de peanut tank en de dikke banden. De 48 is ook mooi laag en licht, en met de 1200 motor behoorlijk snel. Ze heeft inmiddels al wat kleine dingen veranderd aan haar motor, zoals een rekje op het spatbord, andere risers, een tas aan de zijkant en het kenteken aan de zijkant. Iris kocht de motor in 2022 en heeft inmiddels 8000 km op de teller gezet.
Yord zijn droom motor vanaf dag 1 was een Lowrider S uit 2017. Het parade paardje van de Lowriders, met de sterke 110 Twin Cam motor. Na 2 jaar rijden met een Streetbob werd deze verkocht en is Yord in 2022 rustig op zoek gegaan naar een Lowrider S. In Nederland heeft hij er 4 bezocht en bekeken maar die waren het allemaal net niet uiteindelijk geëindigd in België en daar de perfecte motor gevonden van de 1e eigenaar met complete onderhoudshistorie. Zijn motor is net als de motor van Iris in nieuwstaat die hij vond bij de HD dealer American lifestyle in Antwerpen met slechts 11000 km op de teller.
Yord begon gelijk met wat aanpassingen aan de motor, en heeft de chromen tankdop en fuel gauge zwart laten spuiten en het gat in het achterspatbord voor een duo zit dicht laten lassen en het spatbord opnieuw laten spuiten. Ook heeft hij het uitlaatsysteem veranderd voor een Jekil and Hyde systeem. De risers, het stuur, de handvatten en voetsteuntjes zijn vervangen door Thrashin en de knipperlichten voor zitten nu in de spiegels. Niet teveel maar gewoon een mooie strakke motor. Vervolgens heerlijk in 2 jaar 10.000 km op de teller gezet en toen stond Yord bij mij in de winkel met het verzoek voor een goede afstelling omdat de motor nog wat knalde en ook was Yord op zoek naar wat meer vermogen.
Ik nodigde Yord uit voor onze Dragrace in Breda en na zijn bezoek was hij helemaal enthousiast voor een power upgrade. We maakten de deal voor een set nokkenassen en een goede afstelling. Yord wilde er graag bij zijn dus we maakten er een mooie vrijdagmiddag van.
Het 110 blok heeft al Screaming Eagle koppen met grotere kleppen en zwaardere klep veren dan standaard. Ook is het in en uitlaat kanaal bewerkt en groter dan een standaard kop. De cilinders hebben een 4" boring wat voor een Twin Cam behoorlijk is. De 110 motor is ook al voorzien van een snellere Screaming Eagle 255 nok maar ik ben nooit gek geweest van deze nok. Alleen power laag tot zo'n 4000 en dan is de koek wel op zeg maar. De 110 motor een compressie van 9.2 op 1. Bij de keuze van de nokkenas moet je hier wel rekening mee houden. De Torkstar van Star racing heeft een graad of 10 meer opening op de in en uitlaat dan de Screaming Eagle 255, en ipv .550 lift (255) nu .577 ( inch lift van de klep). De 577 Torkstar is een fijne nok voor de 96, en nog mooier voor de 103 en de 110 blokken. Met op de werkbank een set Star nokkenassen, een set lagers, nieuwe spanners en een set stoterstangen zijn we er klaar voor.
Allereerst haal ik het luchtfilter weg omdat deze heavy breather lekker in de weg zit. Daarna knip ik de stoterstangen door. Dit bespaart veel tijd omdat je anders de tank, en de klepdeksels van het blok moet afhalen om de nokkenassen te wisselen. Daarna kan de cam cover eraf en kunnen de nokkenas ketting en tandwielen er uit, de cam support plaat en de oliepomp. Na het de- monteren van de Screaming Eagle 255 nokkenassen en inspectie van de cam support plate kunnen de Star nokken gemonteerd worden. Twin Cam dus 2 nokkenassen met een klein kettingtje en een hydraulische spanner er boven op. Omdat we de boel los hebben en er al iets van slijtage is aan de spanners vervangen we deze door een set van S&S. De tappets waren ook wat beschadigd en duidelijk was te zien dat de harde laag aan het slijten was op de wieltjes van de tappets. De tappets heb ik ook vervangen door een set van S&S. Verder zag alles er keurig uit van binnen. Ik heb de nokkenas lagers uit voorzorg vervangen. Omdat we er toch zijn ook even de olie pomp eruit en gekeken of er slijtage te zien was, maar die was nog heel mooi. Gelijk ook gemeten of er slingering in de krukas was en deze zat ook ruim binnen de marge.
De oliepomp en cam support plate kan weer in het blok, en als alles op moment is vastgedraaid kan ook de ketting van de krukas naar de achterste nokkenas er op met de tweede spanner. Tappets heel goed in de montage olie smeren en monteren. Om de tappet recht te houden ligt er bovenop het carter een lange rol. Als alles op de plek zit kunnen de tappet covers er weer op. Nu kunnen de verstelbare stoterstangen van S&S er in en daarna kunnen de stoter stangen afgesteld worden. Als alles goed is kan de cam Gear cover er weer op en het luchtfilter. Ook hebben we de olie gelijk gedaan met een filter en daarna de motor gestart. Het is normaal dat de motor nog even iets meer tikt dan normaal omdat de nieuwe hydraulische units nog goed moeten ontluchten en vullen.
Ik stel de motor af op mijn vermogensbank met 2 wide band lambda sensoren in de voorbochten met het programma van Diag4bike. De motor liet zich fijn afstellen en was in een goed uur perfect afgesteld.
De 110 motor spinde als een poes op schoot voor de open haard en gaf met de Jekil and Hyde uitlaat zon mooie koppel kromme, heerlijk gewoon. In de middag begonnen en klaar vroeg in de avond en de motor kon gelijk mee naar huis. Yord en Iris kwamen de volgende ochtend nog even langs gereden en Yord had een lach van oor tot oor. Want daar gaat het uiteindelijk om, een motor waar je plezier van hebt.
De grafiek heeft het beeld van een perfect plaatje. De Star nokkenassen werken heerlijk met de 110 motor in combinatie met de J&H dempers. Zeer vlakke koppelkromme met net even wat extra tussen de 3000 en 4000 en piekvermogen bij een niet hoog toerental, heerlijke motor om mee te rijden met flinke power.
Used parts
Star 577 Torquestar nokkenassen
S&S stoter stangen
Nokkenaslagers
S&S Spanners
S&S Tappets
Tuned met Diag4bike
Used Laser Stage :