top of page
Snelle Road Glide voor België
Snelle Road Glide voor België

Op de Motorsale 2023 raakte ik aan de praat met Rick die een 2022 Road Glide heeft. Hij had al wat op mijn site zitten lezen en was wel in voor een mooie kit op zijn motor. Rick zijn bike was al voorzien van Vance and Hines voorbochten met het beroemde ( beruchte ? ) crossmember in combinatie met Vance and Hines einddempers, een Screaming Eagle heavy breather luchtfilter, verstelbare stoterstangen van S&S en een Screaming Eagle nokkenas. Ook was de bike getuned met Diag4Bike. Ik kon dus , op de Screaming Eagle nokkenas na al deze onderdelen gebruiken. Het budget werd bepaald en op de beurs maakte hij een aanbetaling over voor de opdracht. Ik mocht eigenlijk doen wat ik wilde als er maar minstens 150 pk uit de motor kwam.

Bij het demonteren van de nokkenas vielen er gelijk een paar dingen op. Allereerst zaten er helemaal geen verstelbare stoterstangen in, en de nokkenas was geplaatst met het originele lager met een kooi. De tappets waren al behoorlijk slecht en was er al lichte schade te zien op de nokkenas zelf. De pomp en cam support plaat zijn de originele en in prima staat. De spanner was licht ingelopen. Dit was een financiële tegenvaller want alles bij elkaar heb je het toch over 1000 euro extra kosten. De krukas heb ik nagemeten en deze was prima qua slingering op de pinion as.

Als nokkenas kies ik voor de Star 3/4 cam die met zijn 0.585 lift en power van 2500- 6500 mooi past bij deze configuratie. 0.585 betekent de lift van de klep in inches, het is niet de hoogte van de nok van de nokkenas. De hoogte van de nok is de klep lift gedeeld door de tuimelaar overbrenging voor de techniek freaks. De originele tappets vervang ik dus voor een set nieuwe S&S tappets. Een sterker nokkenaslager uiteraard en billet tappet cuffs ipv de standaard plastic. De oliepomp en cam support plate gaan er zo weer in en omdat we toch bezig zijn monteer ik een nieuwe nokkenas ketting spanner.

Ik had een set cilinders en zuigers besteld van S&S met een 4 1/4" boring. Met de standaard slag van 4 1/2" komt dit op 128 c.i. en met een compressie verhouding van 1 op 11,1. Bij demontage van de oude cilinders viel mij op dat 1 van de tapeinden hoger stond dan de andere 7. Ik heb de draad bekeken, waarschijnlijk was hij alleen los gegaan bij het demonteren van de koppen, de rest zat ook niet echt goed vast. Ik heb alle tapeinden met stud lock loctide vastgezet. Als de zuigers er af zijn heb ik ook de zuigersproeiers van Harley nagetrokken en helaas zaten deze boutjes ook allemaal maar net vast. De verhalen zijn dat de oliedruk hierdoor wat kan zakken. Nu kunnen de S&S zuigers na controle van de zuigerveren n gemonteerd worden op de motor .

Dit keer gaan we niet voor de standaard koppen maar monteren we onze eigen bewerkte koppen. Dit houdt dat we de standaard koppen behoorlijk veranderd hebben. Allereerst gaan er nieuwe geleiders in gaan met nieuwe in- en uitlaatkleppen die 2 mm groter zijn dan standaard. De in- en uitlaat poort wordt een stuk groter en beter qua vorm gemaakt en daarna getest op een flowbank. Bij de koppakking zit een klein gaatje in de kop die nodig is om het olie kanaal te boren waar olie door loopt om de uitlaat klep geleider te koelen. Harley laat deze open, en er zit een verhoging in de koppakking om dit te dichten maar hoe groter de boring wordt, hoe meer het gaatje met olie dichter naar de rand van de pakking kruipt. We lassen dit gat dicht, en vlakken de kop daarna. Als laatste worden de klepzittingen gefreesd voor de grotere kleppen. Daarna wordt de kop gemeten qua inhoud om de compressie verhouding te bepalen.

Ik monteer standaard tapeinden voor de tuimelaars en Star gepolijste klep veren met titanium collars. De veren zijn eigenlijk van P.S.I. en deze zijn 1 van de beste op de markt. Door de titanium collars houden we de massa laag en sterk. Vergeet niet dat een klep bij 6000 toeren 50 maal per seconde open en dicht gaat. Hoe minder zwaar dat gaat hoe minder stress en slijtage er is op de nokkenas, tappets, stoterstangen, tuimelaars enzovoorts. Na het monteren van de decompressie kleppen kunnen de koppen er op. De kopbouten mag je maar 1 maal gebruiken dus daar gaat ook een set van S&S in. Tuimelaars en assen houden we gewoon origineel Harley.

Voor inlaat neem ik een 64 mm SE Throttle met een CNC bewerkt spruitstuk. Injectoren neem ik de 6.8 van Screaming Eagle die achteraf nog maar net gaan voor deze motor. Voor het luchtfilter plaats ik de heavy breather terug.

De Vance and Hines set kan er ook weer op, en de motor kan op de bank. Afstellen van de injectie doe ik met Diag4Bike. Ik start met een verzonnen afstelling en rol hem rustig in op de bank. ondertussen let ik heel goed op de Air Fuel verhouding en maak tussentijds wat aanpassingen. Na een paar keer rollen en afkoelen en correcties maak ik wat pulls van 3000-4500 toeren en pas de mapping weer aan. Daarna een paar vol gas pulls met beide ogen op de AirFuel. De motor liet gelijk 155 pk zien. Nu kan de motor met de klant mee die m dan kan in rijden. Na 400 km nieuwe olie er in en dan bij 1000 km weer op de bank voor de uiteindelijke afstelling.

Eigenlijk was ik niet helemaal blij met dit resultaat. De motor gaf wel het vermogen waar we over gepraat hadden maar ik had toch verwacht met de koppen en de hele combinatie dat er richting 170 pk zal uitkomen. Ik belde Rick dat hij klaar was en vertelde hem dat ik het gevoel had dat het luchtfilter wat aan de kleine kant was, en dat ik ook niet gek ben van de Vance and Hines cross member bochten met de hele dunne 3/4 buizen. Bij het meten op de bank is de achterste cilinder door het crossmember altijd de weg kwijt qua meten, ik vind het gewoon niet een uitlaat voor een dikke motor. Rick vond de Extreme Breather van Harley mooi, ik had er geen ervaring mee maar hij was groot en de bocht van de Throttle naar het filter is veel mooier dus het leek mij een goed plan. Voor de uitlaat wilde ik graag stepped headers, voorbochten die in stappen groter worden, en beschikbaar was een zwart chromen, 2 in 1 Bassani Road Rage. Mooie lange en gelijk van lengte voorbochten en een lange demper, dus veel volume waar een grote M8 motor dol op is.

Rick besloot om gelijk te gaan voor de Bassani en het luchtfilter, nu we toch bezig waren. De extreme breather is echt 2 maal zo groot en zag er veel belovend uit. Helaas kwam hij tegen de spoiler aan die onder de kuip van de roadglide zat maar na wat draaiwerk heb ik hem iets naar buiten kunnen zetten zodat hij wel mooi past. De uitlaat ging er mooi op en zwart chroom is gruwelijk mooi !

image0 6.jpeg

De motor na montage van de Bassani en het Extreme luchtfilter weer op de bank en opnieuw afgesteld. Het was voor mij gelijk duidelijk dat de motor veel beter functioneerde met deze combinatie, en de testbank liet na een snelle afstelling bijna 20 pk meer zien.

Used parts

S&S 128 cilinders en zuigers compleet met pakkingen 1700 euro
Snelle koppen Custom met grote kleppen 3000 euro
Star Racing klep veren 740 euro
Star 3/4 cam. 480 euro
Tapeinden tuimelaars 145 euro
S&S kopbouten 180 euro
64 mm Throttle Body 700 euro
CNC ported intake 385 euro
S&S tappets 300 euro
S&S stoterstangen. 370 euro
Nokkenaslager 20 euro
Kettingspanner nokkenasketting 40 euro
S&S tappet cuffs 100 euro
Extreme Breather 550 euro
Bassani Road Rage black Chroom 1850 euro
Diag4Bike met afstelling op de bank 895 euro

COVER.JPG

Is there an article about this engine written in Bigtwin?

click here to read. 

Bigtwin article

If the link doesn't work, then there is no Bigtwin article!

Used Laser Stage : 

bottom of page