top of page
2022 Street Bob van mijzelf part II, upgrade naar 131
2022 Street Bob van mijzelf part II, upgrade naar 131

Ik heb mijn Street Bob voor meerdere redenen. Allereerst wil ik er mee rijden op de weg, maar het moet ook een fun motor zijn en ik wil er mee kunnen Dragracen in de Street Twin Battle. In de winter 2022-2023 is het tijd om mijn eigen motorfiets sneller te maken. Ik had hem al veel lichter gemaakt, en sneller. Maar het was nog steeds een 114 met de originele cilinders, zuigers en koppen. Ik pak het serieus aan en begin met het hele blok er uit te halen. Er is niets aan te merken op de Harley krukassen van de laatste tijd maar omdat ik mijn hele race carrière lang al met S&S krukassen rij is dit nu ook de basis van mijn onderblok.

Ik neem een S&S krukas met dezelfde slag als standaard, een slag van 4,5 ". De drijfstangen hebben vol materiaal bij de small ends, bij de zuigers. Er is een langere slag beschikbaar maar door het verlengen van de slag wordt de zuigersnelheid hoger bij gelijk toerental en als je power wilt maken, dan zal je toeren moeten maken, dus eigenlijk eerder een kortere slag dan een langere slag. Er is een mogelijkheid om korter te gaan, aangezien de 107 motor een 4 3/8" slag heeft en S&S ook deze levert. Het voordeel is bekent, nadeel is dat de motor kleiner wordt bij gelijke boring en minder koppel zal leveren. Het is gewoon een keuze die je maakt. Een vierkant motor van 4,5 slag en 4,5 boring lijkt mij gewoon een goede leuze. Ik blijf ook met de 2 standaard balans assen in de Softail rijden. De balans assen er uit halen zal zorgen dat de motor en lichter wordt, en sneller in de toeren klimt. Maar de draaiende massa zorgt ook weer voor roterende massa die je kan gebruiken voor snelle starts en uiteraard zorgen de balans assen voor veel minder trillingen van de motor.

Ik ga voor de 131 cilinders van Harley die zo op de carters passen. Ik heb een tijd lopen zoeken naar mooie CP zuigers en zag mooie die te koop zijn bij Moonshine. Ze hebben zuigers met hoger dek waardoor de compressie flink omhoog gaat. De zuigers zie er mooi uit, met extra grote pockets met ruimte voor grotere kleppen, een coating op de hemd en de top van de zuiger. De coating bovenop is om de hitte van de verbranding uit de zuiger te houden. De cilinders zijn heel glad gehoond, wat zal zorgen voor een beetje olieverbruik misschien maar een hele lage wrijving. Door de hoge compressie kun je een nokkenas met wat meer overlap monteren zonder heel veel onderin te verliezen. Nou vind ik dat voor mijn eigen motor minder interessant, want als ik een snelle tussen acceleratie wil doen, hoef ik niet vanaf 2000 toeren vol gas te draaien maar schakel ik gewoon 1 of 2 x terug en draai dan het gas open. Voor dragracen zit veel koppel onderin eigenlijk meer in de weg dan dat het mee helpt. Koppel is leuk voor een burnout, maar pk's zijn nodig om hard te gaan !

De koppen zijn ook van Moonshine maar wat extra bewerkt door de handen van George Bryce. De inlaten hebben een vierkante vorm met meer oppervlakte in het inlaatkanaal en een mooiere binnenbocht en het is lekker groot. Op dit kanaal past een prachtig spruitstuk wat uit 1 stuk gemaakt is en weer past op een 70 mm Throttle body. De kleppen zijn van Star racing en zijn 2.5 mm groter dan de standaard. De inlaat kleppen zijn van titanium. Deze zijn lichter en draaien makkelijker de hogere toerentallen. De geleiders zijn van Manganese en niet van gietijzer. Klepveren van Star racing met titanium collars en keys. Ik wil de Star full race nokkenas in mijn motor met de 0.615 lift en met deze nokkenas passen er geen tuimelaars met rollen in simpelweg omdat daar geen ruimte voor is. De titanium kleppen zouden zonder bescherming te snel slijten aan de bovenkant door de tuimelaar, dus worden deze ingekort en voorzien van een lash cap, wat een rond plaatje is dat bovenop de klep steel ligt en keihard is en deze slijtage voorkomt.

Het bepalen van de compressie is een keuze. Te hoog kan er voor zorgen dat het tegen gaat werken, de verbranding wordt heter en er is meer kans op pingelen. Sowieso wil ik gewoon op E10 kunnen rijden want dat gedoe bij de pomp als er geen E5 is heb ik geen zin in. De 4 klepper met een vlakke verbrandingskamer is sowieso minder gevoelig voor pingelen dan bv de Twin Cam waar 1 op 11 voor een straatfiets toch wel een beetje de maximum was. Ik ga voor een fijne 1 op 13 omdat ik dit wel lekker vind klinken . Door de verhoogde zuiger, de grootte van de verbrandingskamer kamer en hoe hoog de zuiger uit de cilinder komt en de dikte van de voet en koppakking kun je deze compressie verhouding bepalen. Er zitten weer veel restricties aan, de zuiger moet een bepaalde minimale afstand houden tot de kop ivm raken, hetzelfde geld voor de klep afstand tot aan de zuigers. De praktijk is dat je het spul een paar keer in en uit elkaar moet zetten en moet meten.

De uitlaat kant van de kop heb ik groter gefreesd zodat ik rechtstreeks met een 2" pijp uit de kop kan. De voorbochten zijn zelf gemaakt, en wat in de kop gaat heb ik speciaal van een stuk RVS gedraaid. Ook heb ik een speciale dunne pakking gemaakt voor de uitlaat. Het kan allemaal maar net en om de uitlaat ye vast te draaien heb ik ook extra dunne ARP moeren op de tapeinden in de kop. Als voorbochten maak ik 2" naar 2 1\4" toe zodat de gassen er goed uit kunnen. Het is een 2 in 1 voorbocht met een Jekil and Hyde 21 eind demper met een elektronische klep.

Ik vervang de injectoren voor de grootste die er zon beetje zijn voor de M8 , de 10.62 van Daytona. De Throttle Body is een 70 mm HPI uit 1 stuk gemaakt en sluit feilloos aan op het spruitstuk. Ik hou mijn standaard ventilator luchtfilter van de Street Bob en draai het gat uit naar 70. Ik maak ook een kelk in de inlaat en koop een enorm dik luchtfilter van K&N.

Aan het primair verander ik niet heel veel. Voor alleen een Star compensator om te voorkomen dat de Harley compensator breekt bij het optrekken, en een set Recluse koppelingsplaten. Niks met een automatische koppeling of zo, gewoon de set waar 15 ipv 10 platen in zitten en die volgens opgave 200 pk kan handelen met niet te zwaar gevoel in de hendel. Ik had al een ketting met tandwielen achter.

Met de krukas in het blok bouw ik het onderblok weer in de motor. Daarna de cilinders er op en koppen. De Nokkenas met de hoge lift gaan zonder problemen in het blok met de S&S tappet cuffs. Ik hou de standaard cam support plate en harley oliepomp. De zuiger veren moet ik op maat slijpen, en de zuigers en cilinders kunnen er op. In de kop monteer ik eerst slappe veertjes om de controleren wat de afstand is van de klep tot zuiger. Aangezien de kleppen groter zijn en de lift hoger, en er andere zuigers in gaan is dit wel zo verstandig. Het past allemaal net met de race cam van Star. De setup is wel echt op de max gemaakt.

Nadat de voorbochten klaar zijn en de demper past moet ik in Diag4bike een mapping maken. De motor is starten lopen en klinkt lekker. Na wat rollen op de bank en correcties, meerdere heat cycles en een paar pullsgeeft de motor over de 200 pk. Het hoogste wat ik tot nu toe gezien hebt, op mn race motoren na.

Behalve vermogen is het gewicht ook van belang als je hard wilt rijden. Ik heb op veel onderdelen behalve dat ze goed zijn op het gewicht gelet. Het stuur, de wielen, schijven, ohlins voor en achter wat ook 2 kilo was, carbon spatborden, kleine knipperlichten , veel dingen lichter gemaakt, de uitlaat dunwandig rvs en veel titanium bouten. Het resultaat mocht er zijn want mijn Street Bob ging van 306 rijklaar naar 256 kg.

De Street Bob is een sensatie om mee te rijden, licht, stuurt als een mes en accelereert snel ( gemeten 0-100 in 2.83 seconden ). Bij normaal gebruik rij ik gewoon 1 op 17 en bij jagen haal ik 1 op 12. Top snelheid weet ik

image0 6.jpeg

Na een paar keer een poging over de weg naar huis te rijden blijft er olie lekken links en rechts bij het blok. Als ik beter kijk zie ik dat mn voorvork lekt en dit over de motor gooit . Dus lekker een beetje rondtoeren en wat kleine stukjes gereden. Eigenlijk rijdt de motor heel rustig zo onder de 3000 toeren en is er heel makkelijk mee te rijden. Later weer op de bank en een paar vol gas runs gemaakt. Ik draai het gas pas vol open bij 4000 toeren want daaronder wil ik de motor niet onnodig zwaar belasten. Het resultaat is er, wat een monster !

Used parts

Moonshine koppen
131 cilinders met Moonshine zuigers
70 mm TB
10,62 injectoren Daytona
Zelfbouw bochten
zelfbouw luchtfilter
Star full race cam
Recluse platen
Star Compensator

COVER.JPG

Is there an article about this engine written in Bigtwin?

click here to read. 

If the link doesn't work, then there is no Bigtwin article!

Used Laser Stage : 

bottom of page