2020 Dévé RoadGlide met S&S pomp en plaat, en Star 30-30 nokkenas
2020 Dévé RoadGlide met S&S pomp en plaat, en Star 30-30 nokkenas

Hele dikke Road Glide uit 2020 vandaag. Maar lieftst 114 c.i. , helemaal nieuw en verbouwd door Dévé en de fiets van de baas Mario zelf ! Carbon Fiber wielen, Öhlins up-side-down voorvork, Öhlins achter veren, radiaal remmen, ga zo maar door, een race bagger all the way ! Een extra tandje bijzetten dus ! Na montage van een mooi open Dévé luchtfilter , een Jekil and Hyde uitlaatdemper met andere voor bochten heb ik een door mij gegokte tune van Diag4bike in de ECU gezet zonder echt te meten op Dyno. De motorfiets is toen weer meegenomen en na een kleine 1000 km inrijden is ze weer terug voor meer ! Een motor zoals deze hunkert naar meer power en ook willen we naast de agressieve look ook een agressievere stationaire loop en geluid !

Ik ga er een Chest upgrade kit van S&S inzetten voor meer power en betrouwbaarheid. Ik kies voor de 475 kit maar ik gebruik niet de 475 S&S nokkenas, maar neem ik de 30-30 nok van Star Racing. Dit omdat deze nok zo'n heerlijke agressieve loop heeft bij het stationair lopen, en omdat er behalve veel topvermogen ook heel veel koppel is bij de lagere toerenen tallen ! De 30-30 is voor de 114 / 117 M8 blokken de killer in mijn ogen. In de Chest upgrade kit zitten stoterstangen, de 475 nokkenas, tappet cuffs, tappets, een nokkenas lager, een S&S oliepomp en de cam support plate compleet met een S&S billet spanner.

Dus stoterstangen, doorknippen, nokkenas plaat met nokkenas er uit, daarna de oliepomp en de tappets. Dan trek ik het nokkenaslager er uit en vervang deze voor het ongekooide S&S lager. Daarna de S&S pomp er in met de dubbele retourpomp compleet met seal achterop zodat de motor niet meer sumpt, ofwel vol loopt met olie bij hard rijden. Daarna kan de nokkenasplaat met nokkenas erin, compleet met de originele ketting en tandwielen. Als laatste de spanner er op en de boel kan weer dicht.

Nu kunnen de 4 nieuwe tappets er in, en de tappet cuffs. De plastic geleiders kunnen gelijk de vuilnisbak in. De cuffs moet je wel even uitlijnen en alles ruim in smeren met inloop olie. Daarna de stoterstangen monteren en de kleppen stellen. Als de motor helemaal klaar is kan hij weer op de bank. Ik maak een andere map en ga daarna op de bank meten of de air fuel goed staat en wijzigen maken waar dat nodig is. Als alle air fuel waarden kloppen, maak ik nog diverse runs voor het bepalen met welke air fuel de moter de meeste power geeft, en met welke ontstekings vervroeging.

image0 6.jpeg

Het resultaat mag er dus zijn, een enorme vermogens toename en de motor hangt aan het gas na het afstellen als een racebike. De blauwe lijn is de motor met open luchtfilter, en de 2 in 1 uitlaat met Jekil and Hyde einddemper en de gegokte basismap . De rode lijn is het vermogen na het monteren van de Stage III kit met een 30-30 cam van Star en de gemeten tuning. Gelijk vanaf 1700 toeren als ik het gas opendraai is er meer koppel, en de Star cam strekt er nog even extra aan tussen de 3000 en 3500 en houdt het koppel veel langer vast wat resulteert in meer dan 135 pk op het achterwiel.

Used parts

Stage III Laseur, S&S oliepomp met plaat, tappets en S&S 475 nokkenas, die ik vervangen heb voor een 30-30 van Star. Open luchtfilter en een open uitlaat.

COVER.JPG

Is there an article about this engine written in Bigtwin?

click here to read. 

If the link doesn't work, then there is no Bigtwin article!

Used Laser Stage :