top of page
Street Glide 131 CVO 2018 Max
Street Glide 131 CVO 2018 Max

Max zijn motor is een 117 CVO Street Glide uit 2018. De motor kreeg gelijk al in het begin temperatuur problemen. Bij de Harley Dealer is er nadat de motor was gestrand een Fueling olie pomp en cam support plaat gemonteerd maar de problemen waren nog steeds niet over. Max heeft zijn motor begin 2019 bij mij gebracht. De motor liep vol met olie, ook met de Fueling pomp en voelde raar aan. Nou reed de eigenaar ook veel in Spanje, en je zou denken met een goede oliepomp en een olie koeler moet dat toch goed gaan.

Na inspectie van de oliepomp en de cam support plate waren beide behoorlijk beschadigd. Toen ik de cilinders en zuigers eraf haalde voelden ook de drijfstangen qua draaien zwaar aan. Het kan aluminium zijn van de Fueling plaat, of gewoon dat de drijfstangen veel te strak waren gemonteerd. Ik besloot de hele motor uit elkaar te halen. Bij inspectie van de krukas hadden de drijfstangen negatieve speling t.o.v. het big end wat nooit de bedoeling kan zijn. De krukas is opnieuw opgebouwd. In het carter heb ik een timken insert gemaakt. Nadat de krukas weer in het carter geplaatst is kon het weer in de motor.

De Fueling plaat en pomp waren slecht en heb ik vervangen door een set van S&S. Ik heb eigenlijk een complete chest upgrade kit gemonteerd zonder de S&S nokkenas. Dus de tappets van S&S met de billet cuffs, S&S lagers en stoterstangeln.

Max wilde ook veel power. De 117 cilinders en zuigers heb ik vervangen voor een set 131 van Screaming Eagle. De zuigers zijn van Mahle en zijn wat ingefreesd zodat de compressie op 10.7 op 1 uitkomt met een standaard kop. De CNC koppen die standaard op deze motor zitten heb ik CNC laten bewerken en er zijn nieuwe geleiders, grotere kleppen en nieuwe klepzittingen in gegaan. Er waren sporen van lekkende zittingen, wat vaker voor kwam bij de eerste type M8 koppen.

Het inlaatspruitstuk is vervangen voor een CNC gefreesde en de standaard injectie body van 56 mm is vervangen door een Screaming Eagle van 64. De injectoren zijn vervangen door 6,2 ipv de standaard 4,38.

Voor de nokkenas is gekozen voor een Fueling 592 en in de koppen zijn ook Fueling klep veren gegaan die deze 592 lift aan kunnen. Ook heb ik de bouten van de tuimelaars vervangen voor A.R.P. tapeinden net als de cilinderkop bouten.

De voorbochten zijn vervangen door een Jackpot van Fuel Moto met een mooie x pipe als collector en de dempers zijn de 45 van S&S.

In 2019 was het afstellen van zo.n grote motor met de standaard injectie nog wel een ding, dus ik heb er toen een Thundermax computer op gezet.

Inmiddels heeft de motor 37.000 km gereden en kenmerken van de machine zijn dat hij hard loopt, soepel rijdt met veel koppel en wel een borrel lust. Het starten van de motor was altijd wel een dingetje. Je had het gevoel dat ie ook maar net aan wilde slaan. Hij slaat wel aan maar het is kantje boord. Ik heb dit meer mee gemaakt met de Thundermax injecties op grote M8 blokken.

Ik zag wel dat er een fout melding was van de temperatuur sensor op de kop, en dit kan een reden zijn van het hoge verbruik en misschien slecht starten. Bij een vermogensrun op de bank liep de temperatuur vreemd heen en weer te slingeren en hoorde ik de achterste koppakking af en toe knetteren. Ook zag ik dat bij maximum koppel de motor om meer vroeg en had het idee dat de injectoren een maat te klein waren.

Ik heb er 2 nieuwe kop pakkingen ingezet en vond dat het inlaat kanaal en de inlaat kleppen behoorlijk vervuild met olie. Dit allemaal schoongemaakt, en daarna de carter ontluchting ipv in het luchtfilter buiten om gemaakt. Ook de temp sensor gerepareerd omdat de draden niet goed in de stekker vast zaten.
Daarna nog twee grotere injectoren gemonteerd van 7,79. Ik had Max zijn originele ECU bewaard en heb m nu opnieuw afgesteld met deze ECU en Diag4bike.

image0 6.jpeg

De groene lijn is met de afstelling van Diag4Bike met de grotere injectoren, de rode is met de Thundermax. De motor loopt prima, pakt enorm goed op en voelde sterk aan. Het maximum koppel is iets gestegen en het vermogen ook. Dit is 1 van de eerste echte snelle M8 motoren die ik gebouwd hebt en hij hoort na 3 jaar nog steeds bij 1 van de sterkste die ik op mijn bank heb gezien !

Used parts

131 Harley zuigers en cilinders.
SE koppen met grotere inlaatkleppen, nieuwe geleiders en bewerkte kanalen
ARP kopbouten en studs voor de tuimelaars
SE spruitstuk
7,79 injectoren
S&S Chest upgrade kit
592 Fueling cam en klep veren
Jackpot headers
Trask luchtfilter
S&S 45 dempers

COVER.JPG

Is there an article about this engine written in Bigtwin?

click here to read. 

Bigtwin article

If the link doesn't work, then there is no Bigtwin article!

Used Laser Stage : 

bottom of page