top of page
Road Glide 2017 met Star 30-30 cam, nu deel stap 2 met een 124 kit en Goodies voor de koppen
Road Glide 2017 met Star 30-30 cam, nu deel stap 2 met een 124 kit en Goodies voor de koppen

Dit is een Road Glide uit 2017 helemaal standaard. Zelfs de uitlaat dempers zijn dicht. Het is een Amerikaanse motorfiets dus de dempers zijn wel iets luider dan de Europese. De klant heeft een Stage 3 kit besteld met als extra een Star 30-30 cam en een Thundermax computer. Ook heb ik een Arlen Ness luchtfilter gemonteerd en een Fueling olie pijlstok met extra breather tegen het olie lekken in het luchtfilter. Behalve dat je filter , de gasklep, je inlaat en de kleppen vies van olie worden is er nog een probleem. Ook daalt het octaangehalte van benzine met toevoegen van olie en hier zit je niet op te wachten.

Stage 3 is dus een oliepomp van S&S en een Cam support plaat, een set lifters en tappet cuffs. Bij de kit zitten ook verstelbare stoterstangen. We hebben de motor getest voor de veranderingen en er na. Het reultaat zie je in Dynografiek 1. De combinatie van de relatief kleine 107 motor en de dichte uitlaten zorgt ervoor dat het koppel in de lage toeren niet beter is, maar de motor loopt wel veel beter door in toeren.

Een winter verder en de klant wil graag meer. De 107 motor heeft een boring van 3.937 en een slag van 4 3/8. De grotere 114 en 117 blokken hebben een iets grotere boring, 4,0 en 4,075 maar ook een langere slag van 4,5". Neem je big bore cylinders van S&S dan gaat de 107 motor naar 124 ci en de 114 en 117 naar 128. De S&S cylinders zijn van een zeer goede kwaliteit. Het is wel opletten, het stuk wat er onder uitsteekt is heel dun, en zal al bij licht stoten kunnen beschadigen. Dit is gedaan dat de grotere boring van 4 1/4 nog net op de originele carters past. Harley gaat nog ietje verder met de 131, die een boring heeft van 4.310.

Het monteren van de cylinders is een kweste van monteren. Ik kijk altijd alles na, maar is naar mijn weten, een fout te vinden. Prachtige zuigers en redelijk simpel om te monteren, zonder lastige over de piston pen hangende olieschraap veren. De compressie gaat gelijk naar een fijne 11 op 1 wat weer mogelijkheden geeft voor hetere nokkenassen. Dat gaan we nu niet doen, we laten de 30-30 cam van Star Racing lekker zitten. Deze nokkenas heeft maar een 0.485 kleplift, en S&S verkoopt zelf de 0.550 nokkenas bij een kit met deze zuigers en cylinders.

De klant wil ook de koppen verbeteren en koos voor de S&S Guardian kit, die bestaat uit roller rockers, sterkere assen en tapeinden van ARP om het de tuimelaars beter vast te zetten in de koppen. Er zitten oop S&S kop bouten bij, die je wel mag hergebruiken. De originele kun je na montage weg gooien. Ook ga ik, voor de toekomst, alvast zwaardere klepveren monteren om straks makkelijk een andere nokkenas te kunnen plaatsen als de 30-30 tegenvalt qua prestatie. De koppen moeten er nu toch al af om de cylinders te plaatsen . Ook wordt de Throttle Body vervangen voor de grote 64 mm van Screaming Eagle met als extra optie het speciale CNC nabewerkte spruitstuk. Als laatste veranderen we de dempers voor een set van Jekil and Hyde.

Er kan dus nu veel meer lucht naar binnen en naar buiten, ook mede dankzij de grotere inhoud en hogere compressie. Om de lucht tot een mooi mengsel te krijgen monteer ik ook een setje grotere injectoren. Ik heb er een goed gevoel bij !

Voordat we de bank opgaan om de air fuel goed te kunnen monitoren maak in in de Thundermax een andere mapping. Meer compressie is minder voorontsteking en ook begin ik lekker rijk qua brandstof, hoewel ik er veel timing uit haal ivm de grotere injectoren. De motor is starten lopen en loopt behoorlijk goed.

image0 6.jpeg

Na wat pulls en aanpassing is het resultaat echt heel mooi. Enorm sterk in de lage toeren en tot mijn verbazing loopt hij bovenin ook lekker door. Hoe boller de pk lijn hoe mooier en deze is boller dan bol ! Als de motor meer gelopen heeft is er vast nog wat meer te vinden........ De rode en roze lijnen zijn de standaard 107, de zwarte is met de 30-30 cam en S&S oliepomp, en de blauwe lijnen is de 30-30 cam met S&S 128 kit, grote Throttle Body en de Jekil and Hyde uitlaten op open !

Used parts

Stage 3 kit met Star 30-30 optie en Thundermax optie.
Arlan Ness luchtfilter
In tweede instantie:
S&S 124 cilinder kit en zuigers
S&S Guardian kit
S&S klepveren
Screamin Eagle Throttle body
Screaming Eagle CNC spruitstuk
Star compensator sprocket
TAK koppeling upgrade

COVER.JPG

Is there an article about this engine written in Bigtwin?

click here to read. 

If the link doesn't work, then there is no Bigtwin article!

Used Laser Stage : 

bottom of page