top of page
Michael zijn S&S 128 2022 RoadGlide special
Michael zijn S&S 128 2022 RoadGlide special

Michael kocht bij de dealer een verse Road Glide in Mei 2022. In Juni heeft hij de motor wat ingereden. Zelf heeft hij er na het inrijden een setje Screaming Eagle dempers op gemonteerd, in combinatie met een Screaming Eagle luchtfilter element. De Road Glide is toen op de bank getest en de 114 motor gaf een een mooie curve met 95 pk, en iets van 190 Nm. Michael wilde een Star 30-30 in de motor voor wat meer power. Een belangrijke factor in het verhaal is lawaai. Hij wil, omdat ie ook veel buitenlandse ritten maakt ook geen extreem hard lawaai.

Ik heb de Star 30-30 Cam gemonteerd met een nieuw lager en een set S&S stoter stangen. De originele oliepomp kan bij dit bouwjaar gewoon blijven zitten. Ook heb ik de plastic tappet cuffs nog gelaten zoals het was. Met diag4bike een mapping gemaakt en de motor deed nu 115,3 pk en 204 Nm. Beetje teleurstellend maar uit ervaring weet ik al dat de nieuwe type voorbochten dunner zijn gemaakt vanwege geluid eisen en dit doet het vermogen geen goed. Het koppel is wel goed met een dunnere bocht, maar op toeren gaat het mis. In de eerste dynografiek is duidelijk te zien dat de motor astmatisch wordt bij 4000 en helemaal vanaf 4500 toeren.

We kennen allemaal het Jekill and Hyde systeem maar Harley heeft zelf ook jaren een actieve klep gehad in het uitlaatsysteem. Dit gebruikte Harley omdat je door de stille dempers de motor nog amper hoorde bij het stoplicht om wat meer stationair geluid te maken. De bochten waren 2 in 1 in 2 en voor 1 demper zat een klep. De dempers waren verschillend, 1 demper, die bij de klep, had een grotere binnendiameter, en de andere een kleinere. Als je reed ging de klep dicht en de motor was stil, stond je bij het stoplicht, dan ging de klep open en hoorde je meer geluid. Je hoort ook gewoon beide cilinders, vanwege het 2 in 1 in 2. Ik zit zelf al jaren te denken aan een goede 2 in 1 pijp, en dan na het 2 in 1 gedeelte een klep te maken, die je voor een paar tientjes op internet kan bestellen uit de auto aftermarket wereld, en deze te gebruiken om alle lucht naar de linker uitlaat te sturen van je bagger, waar je dan een originele stille demper laat hangen. Ik heb al een klant die dit gemaakt heeft met succes.

In de winter van 2022 heeft Michael heeft nu een Supertrapp voorbocht gekocht en daar een klep in gemaakt na het 2 in 1 gedeelte. Staat de klep open dan gaat alles door de rechter demper, waar een wat open demper hangt van een CVO model, dan is er geluid, en zet je de klep om dan is de motor veel stiller en gaat het uitlaatgas door een originele demper aan de linkerkant. De motor heeft dus eigenlijk een 2 in 1 demper nu.

Ook is het originele plastic manifold vervangen door een S&S 55 van aluminium, er zijn grotere injectoren gelijk gemonteerd van 5,5 gram van de originele 4,38 en zijn de lifters die bekend staan van Harley vanwege falen vervangen door een setje van Feuling. Daarna weer de motor afgesteld en er kwam 120 pk uit. De demper was wel meer open maar er kwam toch niet genoeg gas door om de motor echt power te geven. Dit is ook weer te zien in de grafiek.

Michael kocht toen een set S&S Tracer dempers die met een verlengstuk pas zijn gemaakt. De linker en zowel de rechter demper hebben de dichte eindkap, maar links is meer open dan rechts en nu ademde de motor wel en liep hij ook bovenin lekker door naar een mooie 131 Pk en ook het koppel was gestegen naar 213 Nm. Het geluid was helaas toch nu weer open aan de harde kant.

Maar met Michael in de buurt is het nooit klaar dus in Oktober verscheen hij weer met het idee om er een F35 cam in te doen van Star racing. Deze cam is eigenlijk dezelfde als de 30-30 maar alles schuift iets op qua koppel naar 500 toeren meer, wat inhoudt meer bovenin en wat minder onderin. Het nadeel van de F35 cam is dat de lift iets hoger is dan de 30-30 cam en dat je hierdoor sterkere klep veren moet monteren. Dit kan wel op de motor met een special tool maar is heel lastig. De F 35 cam eerste gemonteerd met nu ook tappet cuffs van S&S. Bij het loshalen van de klep deksels om de klep veren te monteren zag ik dat er olie hing bij de koppakking, en de de-compressie kleppen zaten beide los en het leek mij verstandig om gelijk de koppakkingen te vervangen. Michael maar even gebeld, hem kennende als alles toch los ging is het nu een kleine moeite de cilinders en zuigers te vervangen voor wat grotere en wat meer compressie en Michael ging gelijk akkoord met mijn voorstel voor een 128 kit van S&S.

image0 6.jpeg

Used parts

COVER.JPG

Is there an article about this engine written in Bigtwin?

click here to read. 

Bigtwin article

If the link doesn't work, then there is no Bigtwin article!

Used Laser Stage : 

bottom of page