top of page
Michael zijn S&S 128 2022 RoadGlide special
Michael zijn S&S 128 2022 RoadGlide special

Michael kocht bij de dealer een verse Road Glide in Mei 2022. In Juni is de motor wat ingereden. Zelf heeft hij er na het inrijden een setje Screaming Eagle dempers op gemonteerd, in combinatie met een Screaming Eagle luchtfilter element. De Road Glide is toen op de bank afgesteld en getest. De 114 motor gaf een een mooie curve met 95 pk, en iets van 190 Nm. Michael wilde een Star 30-30 in de motor voor wat meer power. Een belangrijke factor in het verhaal is lawaai. Hij wil, omdat ie ook veel buitenlandse ritten maakt, geen extreem hard lawaai.

Ik heb de Star 30-30 nokkenas gemonteerd met een nieuw lager en een set S&S stoter stangen. De originele oliepomp kan bij dit bouwjaar gewoon blijven zitten. Ook heb ik de plastic tappet cuffs nog gelaten zoals het was. Met diag4bike een mapping gemaakt en de motor deed nu 115,3 pk en 204 Nm. Beetje teleurstellend maar ik wist al de nieuwe type voorbochten dunner zijn gemaakt vanwege geluid eisen en dit doet het vermogen geen goed. Het koppel is wel goed met een dunnere bocht, maar op toeren gaat het mis. De rode lijn met de donker rode koppel kromme hoort bij deze setting. In de dyno grafiek is duidelijk te zien dat de motor astmatisch wordt bij 4000 en helemaal vanaf 4500 toeren.

We kennen allemaal het Jekill and Hyde systeem maar Harley heeft zelf ook jaren een actieve klep gehad in het uitlaatsysteem. Dit gebruikte Harley omdat je door de stille dempers de motor nog amper hoorde bij het stoplicht en om wat meer stationair geluid te maken werd dit systeem bedacht. De bochten waren 2 in 1 in 2 en voor 1 demper zat een klep. De dempers waren verschillend, 1 demper, die bij de klep, had een grotere binnendiameter, en de andere een kleinere. Als je reed ging de klep dicht en de motor was stil, stond je bij het stoplicht, dan ging de klep open en hoorde je meer geluid. Je hoort ook gewoon beide cilinders, vanwege het 2 in 1 in 2. Ik zit zelf al jaren te denken aan een goede 2 in 1 pijp, en dan na het 2 in 1 gedeelte een klep te maken, die je voor een paar tientjes op internet kan bestellen uit de auto aftermarket wereld, en deze te gebruiken om alle lucht naar de linker uitlaat te sturen van je bagger, waar je dan een originele stille demper laat hangen. Ik heb al een klant die dit gemaakt heeft met succes.

In de winter van 2022 heeft Michael een Supertrapp voorbocht gekocht met een dikkere binnendiameter dan de standaard Euro 5 voorbocht, zonder kat en daar een klep in gemaakt na de aftakking van de linker demper. . Staat de klep open dan heb je een volwaardige 2 in 1 systeem, wordt de klep gesloten, dan wordt de doorgang aanzienlijk kleiner en neemt het geluid behoorlijk af. Een soort van niet gekeurde Jekil and Hyde.

Motorisch heb ik ook wat meer gedaan , het originele plastic spruitstuk is vervangen door een S&S 55 van aluminium, er zijn grotere injectoren gemonteerd van 5,5 gram ipv van de originele 4,38. Ook zijn de lifters die bekend staan van Harley vanwege falen vervangen door een setje van Feuling. Daarna weer de motor afgesteld en er kwam 120 pk uit. De demper was wel meer open maar er kwam toch niet genoeg gas door om de motor echt power te geven.

Michael kocht toen een rechter S&S Tracer demper en nu ademde de motor wel en liep hij ook bovenin lekker door naar een mooie 131 Pk. Ook het koppel was gestegen naar 213 Nm. Dit is de grafiek met de groene pk lijn en de koppel kromme is zwart. Het geluid was helaas toch nu weer open aan de harde kant.

Maar met Michael in de buurt is het nooit klaar dus in Oktober verscheen hij weer met het idee om er een F35 cam in te doen van Star racing. Deze cam isqua karakter eigenlijk dezelfde als de 30-30 maar alles schuift iets op qua power naar 500 toeren hoger, wat inhoudt meer bovenin en wat minder onderin. Het nadeel van de F35 cam is dat omdat de lift iets hoger is dan de 30-30 cam dit niet gaat met de originele klep veren. Ik moet dus om de F35 cam te monteren ook zwaardere klep veren monteren. Dit kan wel op de motor zonder de koppen te de-monteren met een special tool maar dit is lastig. Helemaal met de behoorlijk taaie veren van Star en de niet magnetische titanium klep spietjes. De F 35 cam als eerste gemonteerd met nu ook tappet cuffs van S&S. Bij het loshalen van de klep deksels om de klep veren te monteren zag ik dat er olie hing bij de koppakking, en het leek mij verstandig om gelijk de koppakkingen te vervangen. Michael maar even gebeld, hem kennende als alles toch los ging is het nu een kleine moeite de cilinders en zuigers te vervangen voor wat grotere en wat meer compressie en Michael ging gelijk akkoord met mijn voorstel voor een 128 kit van S&S.

De S&S kit was voorradig bij Zodiac. Het is een complete kit met mooie forged pistons met een 4 1/4" boring gemaakt voor de standaard slag van de 114 motor wat 4.5" is. De compressie komt met de standaard koppen uit op een fraaie 11,1 op 1. Niks meer aan doen.

Het monteren is na goed schoonmaken en het controleren van de zuigerveren een routine geworden. Kwaliteit is een eigenschap van de S&S producten. Na het monteren van de cilinders pas ik de koppen aan. Ik monteer zoals gezegd de Star klep veren met titanium schotels en spietjes. Ook vervang ik de klep seals. Daarna zet ik de de-compressie kleppen goed vast en monteer ik tapeinden in de koppen voor de tuimelaar assen. De koppen kunnen er nu weer op.

De inlaat wordt vervangen door een Screaming Eagle van 64 mm en het CNC nabewerkte spruitstuk met gelijk grotere 7,1 injectoren. De motor kan nu afgebouwd worden.

Starten lopen weer en na wat indraai runs op de bank en een snelle afstelling heeft Michael eerst 1600 km op de weg gereden. Daarna toch de S&S tracer er af gehaald om het geluid toch naar een enigszins normaal niveau te brengen, is er een Supertrapp demper van een Twin Cam rechts gemonteerd met een verloopstuk met 20 plaatjes met daar tussen een ring. Door de klep in de voorbochten werkt het systeem nu goed en geeft de motor gewoon een normaal geluid of een braaf geluid. Michael kan lekker mee knallen bij de Street Twin Battle en er mee op vakantie ! Behalve mechanisch is de motor optisch ook behoorlijk aangepakt en ziet er fantastisch uit met speciaal spuit werk en een combinatie met zwarte en chromen accenten, wat je tegenwoordig toch steeds minder ziet !

image0 6.jpeg

De rode lijn is de motor met de Star 30-30 en standaard bochten. De groene lijn ( met zwarte koppelkromme) is met de dikkere voorbochten en luide S&S dempers. Blauw is met de 128 kit met Star F35 cam en Supertrapp dempers met redelijk stil geluid.

Used parts

stap 1 : Star 30-30 cam, S&S quickees pushrods, Cam lager, screaming eagle dempers.

stap2: Star 30-30 cam, S&S quickees pushrods , cam lager, S&S 55mm spruitstuk, 5.5 injectoren, Supertrapp voorbochten, S&S Tracer dempers

Stap3: Star F 35 cam , S&S quickees pushrods, cam lager, 64 mm Throttle, 64 mm CNC ported spuitstuk, 7,1 mm injectors, S&S 128 cilinders en zuigers, Studs tuimelaar assen, S&S head bolts

COVER.JPG

Is there an article about this engine written in Bigtwin?

click here to read. 

If the link doesn't work, then there is no Bigtwin article!

Used Laser Stage : 

bottom of page