top of page
Marcel zn Roadglide uit 2017 met Screaming Eagle stage IV kit
Marcel zn Roadglide uit 2017 met Screaming Eagle stage IV kit

Marcel heeft een 2017 Road Glide. Hij heeft zelf een 107 naar 114 Stage IV kit van Screamin Eagle besteld uit Amerika en wil deze gemonteerd hebben. De motor heeft standaard voorbochten met Screamin Eagle Street Cannon eind dempers.
De stage IV is een complete kit, met zuigers en cilinders, koppen, een nokkenas en nog veel meer. De zuigers zijn 4.075" met cilinders die je zo op het carter kunt monteren. De zuigers zijn van Mahle en forged aluminium met een compressieverhouding van 11 op 1. Er zit een SE nokkenas bij, de SE8-515 Cam, en een nieuw nokkenas lager. Ook levert Harley er Screamin Eagle nokvolgers bij. De krukas blijft origineel en deze heeft een kortere slag dan de 114 of 117 M8 motor.
Het mooiste zijn de set koppen, CNC bewerkt en met Screamin Eagle klep veren. Om de motor te voorzien van lucht en brandstof zit er ook een maar liefs 64 mm Throttle body bij, en 5.5 g/s injectoren.
Bij de kit zitten alle pakkingen om de onderdelen te monteren en een andere set koppelingsplaten met drie zwaardere veren, om al de power door te geven aan de achterband. Harley belooft "52 percent more power when compared to the original engine configurations". Een standaard M8 scoort gemiddeld helemaal stil en standaard net geen 90 dus 135 pk's zijn er dus in het vooruitzicht !
De kit monteer ik samen met Marcel in mijn winkel. De cilinders, zuigers en koppen is een recht toe recht aan verhaal en verloopt zonder problemen. In de koppen monteren we de tuimelaars nu met A.R.P. tapeinden van Fueling om toekomstige schade aan de mooie koppen te voorkomen. In plaats van een bout in de kop waar behoorlijk wat ruimte op zit, een mooi strak tapeind met een moer. Opvallend is dat de tuimelaars heel veel zijdelingse speling hebben en dit haal ik weg met wat ouderwetse spacers, die ook in de shovels gebruiks worden !
De Screamin Eagle tappets vervang ik gelijk door een set van S&S. De SE tappets hebben bij mij in de shop al zoveel tranen gemaakt dat ik in deze al jaren geleden al het vertrouwen heb verloren, die gun je een ander, zijn de wijze woorden van mijn tuning voorbeeld Ab, RIP. Om te voorkomen dat de tappets scheef gaan lopen op de nokkenas is er een plastic dingetje gemaakt wat er zo zwak uit ziet ( Foto 10) , deze moet haast wel falen bij een snellere nokkenas en ook daar heeft S&S een mooie sterke van vol materiaal aluminium gemaakt, de tappet cuffs.
De Cam support plaat en de oliepomp worden vervangen door een set van S&S, om de bekende redenen, de dubbele retourpomp met zeef en magneet, de eventueel afstelbare oliedruk en om de mooie vervangbare messing bussen. O ja, dat blauw van S&S is ook super mooi !
Onder het motto “we want more” laten we de Screamin Eagle 515 nokkenas in de verpakking kiezen we voor de 550 cam van S&S (Foto2). Een beul van een nok die het vooral ook bovenin moet gaan doen. We gaan het meemaken ! Alles monteren en met de enorme Throttle body erop met een luchtfilter backplate van Arlen Ness, de Big Sucker kan het niet meer fout gaan......

Ook maar even een kapje op de cam cover overzetten waar duidelijk op staat dat we een Stage IV hebben en maar liefs 114 c.i. want al die mooie spulletjes zitten binnen in het blok en dat ziet helemaal niemand !

De 550 doet het qua power prima maar is wel onrustig in de stad en gaf een mooie 143 pk op het wiel, wat veel is voor een relatief kleine motor. Het afstellen was echt geen eenvoudige klus , op 1 of andere manier wilde de motor slecht luisteren. Closed loop afstellen was helemaal een ramp en gaf enorme dips in de koppelkromme. De motor moest echt stap voor stap met de hand worden afgesteld en was echt een bitch om te tunen. Wilde je bv bij de 3500 wat meer benzine toevoegen, dan was het resultaat dat hij dan bij 5000 armer ging lopen enzovoorts. Ik heb er ook nog grotere 9 g/s injectoren ingezet maar het bleef een lastig verhaal.
De motor is meegegeven en de klant rijdt er knetterhard mee en veel. Helaas begon de motor te tikken na zo'n 30.000 km en na inspectie bleek er 1 klepveer te zijn gebroken. Gelukkig zonder gevolg schade dus Screaming Eagle veren eruit en een set van Kibblewhite er in. Na zo'n 70.000 km kwam toch het " we want more gevoel" en Star racing kwam uit met de 3/4 street-race nokkenas voor de M8. Cam erin en op de bank. Ik heb weer heel veel moeite gehad om de motor goed lopend te krijgen met tig runs en uiteindelijk 150 pk maar met een vlakkere lijn en vanuit onder gewoon minder koppel. Ik was best tevreden maar Marcel niet. Na 5 min kwam hij al terug dat dit niet zijn nokkenas was. Dus meer is niet altijd beter. Ik denk dat zijn motor te klein is voor deze nokkenas.

Als laatste heb ik de Star 3/4 cam vervangen door de S&S 540 cam. Marcel gaf aan dat hij juist wat meer koppel zocht dus leek mij dit een mooie om te proberen. Iets minder lift en overlap, dus meer koppel onderin en minder topvermogen. Dat klopte ook maar helaas vind Marcel het ook mooi om 220 plus te kunnen rijden en de topsnelheid was eruit........ Dus de 550 nokkenas weer terug en de oude mapping weer terug gezet en even wat tijd genomen om te bezinnen.

image0 6.jpeg

Toch zat het mij niet lekker, qua afstelling. Wat ik meette aan air fuel en wat de motor dan aan vermogen gaf op de bank klopte op 1 van andere manier niet. Ik heb de air Fuel op verschillende manieren gemeten maar niets hielp. Ook was de VE map in de tune vreemd. Maar de power was wel heel goed. Nog maar een keer Marcel gevraagd om de motor te brengen en op zondagmiddag lekker rustig in mn eentje nog een keer aan de gang. Let wel, inmiddels stond de teller al op meer dan 95.000 km en waren we stiekum allemaal weer een jaartje of meer ouder geworden...... Thuis had ik al een nieuwe mapping gemaakt maar nu op een hele andere manier. Het resultaat was ronduit spectaculair, voor mij dan. Toen de motor kwam gelijk op de bank, en de groene lijn is nu de basislijn, met de S&S 550 nokkenas. ( Een paar pk minder dan ervoor, kan het weer zijn of hoe hard de band is opgepompt, of is de motor moe na 95.000 km ?!) Na het laden van mijn nieuwe mapping, en tunen op de bank merkte ik al dat de motor zoveel beter aanvoelde. Hij liep mooier rond en eindelijk luisterde de motor na de veranderingen die ik deed, met als resultaat de blauwe lijn ! De motor gaf nu nog meer vermogen dan met de Star 3/4 en nog meer koppel als met de S&S 540 en hij rijdt zo soepel nu, en keihard. Dus Marcel rijdt nu met de 550 cam tot volle tevredenheid en is lastig bij te houden. De teller is bijgesteld op de bank en geeft de excacte snelheid, en de naald loopt in het digitale venster van de RoadGlide terwijl de toerenbegrenzer begint te werken bij 6100 toeren, dus meer dan 230 echt kilometers per uur ! O ja, en had ik al gezegd dat de motor al meer dan 95.000 km gereden zonder veel problemen, en zeker 60 keiharde dyno pulls heeft gedaan. Wie beweerde er nu dat de M8 rommel is......

Used parts

2500062 Screaming Eagle M8 Stage IV kit 107 to 114 ci
ZPN 729502 Kibblewhite Beehive Spring kit Titanium Hight lift
​A.R.P. rocker kit Fueling
S&S 550 cam
​S&S 540 cam
Star 3/4 cam
S&S tappets
ZPN 782633 S&S tappet cuffs
S&S cam chest kit with pump
Big Sucker Arlan Ness
Diag4bike Tune by Gert-Jan Laseur

COVER.JPG

Is there an article about this engine written in Bigtwin?

click here to read. 

If the link doesn't work, then there is no Bigtwin article!

Used Laser Stage : 

bottom of page