top of page
Indian Springfield 2018
Indian Springfield 2018

Regelmatig krijg ik de vraag of ik ook Indians kan afstellen. Waarom niet denk ik dan, het is ook een dikke Amerikaanse twin met een mooie historie dus kom maar op. Er zijn wat mogelijkheden maar aangezien ik heel veel en graag werk met Diag4bike kies ik hier voor. ​Indian schijnt nogal een lastig injectie systeem te hebben en de klanten die mij bellen klagen over een motor die niet soepel draait en inhoudt. ​

Ik ga als eerste een run maken zoals de motor is. Deze Indian Springfield uit 2018 is helemaal standaard met een dicht luchtfilter en stille uitlaten. Maar liefst 111 c.i. dus dit moet dus wel wat vermogen en of koppel leveren. Niet soepel draaien is een understatement, al bij het rustig rollen op de bank voelt de motor onrustig aan en voelt erg "arm "aan. Na de Dyno pull is duidelijk dat de motor erg slecht en bokkig loopt. Je voelt de motor gewoon duwen en trekken en ook valt mij op dat de motor ook helemaal geen toeren wil lopen.

De koppelkromme is echt heel slecht met zelfs negatief koppel van 1500-2200 toeren en het gaat echt heel niet soepel verder. Wel een piek van 165 Nm, het is er dus wel maar het komt er een beetje beroerd uit zeg maar. Helaas is het Indian injectie systeem zo vreemd opgebouwd dat Diag4bike verlopig alleen kant en klare maps levert maar dit wordt op termijn veranderd. Voor de modellen die te tunen zijn kun je veropig dus alleen uit de voeten met een standaard, of een motor met iets meer geluid of met een open luchtfilter of beide. Na het flashen van de ECU weer een run om te kijken wat er is veranderd. Bij het warmrijden valt gelijk op dat de motor veel en veel beter op pakt en mooi soepel rond gaat. De Dyno grafiek liegt er ook niet om. Een enorme winst aan koppel onderin en een heerlijk soepel rijdende motor, ook in de hogere toeren tallen.

image0 6.jpeg

De koppelkromme is eigenlijk hoe de motor aanvoelt onder het rijden. Je wilt eigenlijk een rechte, of nog liever een bolle maar zeker geen holle lijn. Als je kijkt naar de koppel lijn met de Diag4bike tune dan is het meest opvallend het gedeelte van 1700-3000 toeren. Nu is er een mooie bolle lijn en het verschil is echt bizar veel. Als voorbeeld bij 2200 toeren deed de Indian 120 Nm koppen en nu 170 Nm wat een toename is van meer dan 40 procent. ook is de koppellijn na de 3000 toeren veel minder hakkelig , de grijze lijn heeft veel neergaande stukken erin, en dan weer omhoog wat aanvoelt als inhouden en weer trekken tijdens het oplopen van de toeren.

Used parts

Diag4bike Tune Dongle

COVER.JPG

Is there an article about this engine written in Bigtwin?

click here to read. 

If the link doesn't work, then there is no Bigtwin article!

Used Laser Stage : 

bottom of page