top of page
Fast Johnnie goes 128 and becomes faster !
Fast Johnnie goes 128 and becomes faster !

De originele "Wrecking Crew" was het officiële Harley-Davidson fabrics team die het motor racen domineerde rond 1920 op de dirt en flat track banen met de racers Red Parkhurst, Otto Walker, Fred Ludlow en later Joe Petrali. Voor degene die niets van dirt track racen weet of de geschiedenis ervan, Fast Johnnie is het varkentje op de tank die de Wrecking Crew meenam als mascotte. Deze HOG was er al lang voordat er een minder ruige groep Harley rijders met deze naam verder gingen ! ( 1983 )

Harley brengt in 2023 drie versies uit met het Fast Johnnie spuitwerk.Een Street Glide, een Road Glide en een Lowrider ST. Harley noemt het de Enthousiast Collection. De modellen zijn wel een stuk duurder met de fraaie paint job, maar eerlijk is eerlijk, ze zien er fantastisch uit !

Mij klant kwam met een hagelnieuwe Road Glide om de Fast Johnnie de real deal te maken. Met amper 300 km op de teller kwam de motor in mijn handen. Mooi oude blauwe Muscle car kleur met wit, gouden wielen en veel zwart accenten en niet te vergeten , Fast Johnnie varkentje op de tank ! Eigenlijk is deze gewoon een Road Glide ST, alleen met een andere paint set. Maar dat mag de pret niet drukken.

Allereerst heb ik een basis run gemaakt, wat zit er nu eigenlijk in qua power en koppel. De motor voelt best gezond aan op het gas en meet ook 117 ci wat uiteraard niet klein is. Na de run kan de motor uit elkaar. Nadat de koffers, de benzine tank en de treeplank rechts eraf is kan eerst het complete uitlaatsysteem er af. De standaard voorbochten zijn smaller gemaakt aan het einde en dat willen we niet. Ook gaan we de eind dempers vervangen voor verstelbare EU gekeurde dempers van Jekil and Hyde. Op de weg lekker braaf en in het weekend op de dragbaan lekker brullen, toch ?

De motorsteun voor kan los en daarna de olieleiding over de koppen. Daarna kunnen de klep deksels los en helaas zat er bij de voorste kop zoveel loctide dat er een boutje na een paar gangen los afbrak. Dit gebeurde ook bij de achterste klepdeksel. Dit is op zich een makkelijke reparatie, je last er een moertje op als de kop eraf is met veel warmte, want loctide doet niets meer boven de 180 graden en dan draai je het afgebroken stukje er zo uit. Maar wel raar dat dat gebeurd. De injectie kan er compleet af en dus daarna de koppen. Het tweede " dingetje" was dat weer beide compressie releases gewoon los zaten. Niet best maar goed. vastdraaien en door.

Hierna kunnen beide cilinders en zuigers gedemonteerd worden. De olie pomp blijft er gewoon in maar de nokkenas gaat er uit. In de Fast Johnnie zit geen standaard nokkenas maar een CVO nokkenas. Ik vervang gelijk het nokkenas lager voor 1 zonder kooi. Ook haal ik alle 4 de tappets er uit. De Star racing 3/4 gaat er in en de deksel kan er weer op. Daarna kunnen de S&S tappets er in samen met de billet aluminium tappet cuffs ook van S&S. Voor het mooie monteer ik zwarte covers i.p.v. de chromen van Harley.

Voordat de cilinders er op gaan kun je mooi de zuigersproeiers controleren. Helaas zaten deze ook niet al te vast en kon ik ze beide nog wat aandraaien.... Nu de cilinders van S&S uitpakken. De boring is 4 1/4 " wat zorgt voor 128 c.i. met de standaard 4 1/2" slag. Niet alleen heb je meer inhoud, maar ook gaat de compressie met dezelfde kop een mooi beetje omhoog naar 11,1 op 1. De cilinders goed schoonmaken en daarna de speling van de zuigerveren controleren. Alles prima voor elkaar, veren op de zuiger monteren, en de zuiger kan dan in de cilinder. S&S levert mooie forged pistons.Het grootste verschil tussen gegoten en gesmede zuigers is hoe ze worden gemaakt. Gegoten zuigers worden gemaakt door gesmolten aluminium in een mal te gieten om de zuiger te vormen. Gesmede zuigers beginnen als een stevig stuk aluminium en worden verwarmd en vervolgens in vorm gevormd via drukkracht in een pers.

De standaard koppen worden een beetje aangepast. Omdat de klep veren de lift van de 3/4 cam niet aan kunnen monteer ik andere set van Star racing. De veren zijn van P.S.I. met titanium retainers. Ook vervang ik de tuimelaar bouten door A.R.P. tapeinden. Nu kunnen de koppen er weer op. De Harley kopbouten kun je maar 1 x gebruiken dus een set van S&S , en deze kun je wel her gebruiken.

De throttle Body vervang ik door een Screaming Eagle van 64 mm met een CNC polished spruitstuk. De injectoren vervang ik voor veel grotere van 8,5. Alles weer monteren en klaar. Nu kunnen de klep deksels er op, en kunnen de S&S verstelbare stoter stangen er in en afgesteld worden.

image0 6.jpeg

De grafiek laat een fijne sterke motor zien. Veel koppel vanaf lage toeren en nog een extra pull bij de 3000-4000 toeren. Ook loopt de motor goed door in toeren.

Used parts

S&S 128 kit
SE Throttle Bodie 64 mm
Injectors 8.5
Star Racing 3/4
Star racing klep veren en Titanium schotels.
A.R.P. rocker studs
S&S tappet cuffs
S&S tappets
S&S pushrods quickies
Headers
Jekill and Hyde dempers

COVER.JPG

Is there an article about this engine written in Bigtwin?

click here to read. 

Bigtwin article

If the link doesn't work, then there is no Bigtwin article!

Used Laser Stage : 

bottom of page