Dyna van 103 naar 110

Harvey heeft een Dyna met een 103 motor. Vorig jaar belde hij voor een offerte voor een 110 kit met 585 cams van S&S. De kit van S&S komt compleet met cilinders, zuigers pakkingen, een S&S oliepomp met cam support plate, een set tappets, hydraulische spanners en stoter stangen. Ik heb deze kit al vaak gemonteerd en afhankelijk van het uitlaatsysteem en de inlaat zorgt dit wel voor een power boost.
Deze kit van S&S past zo op het originele Carter. Het blok hoeft er dus niet uit. Ook passen de 585 nokkenassen zonder problemen in het carter en draaien vrij rond. De montage is ongeveer een dag werk en recht toe recht aan . Voordat we de koppen en cilinders demonteren maak ik eerst een run op de bank om te kijken hoeveel vermogen er nu in zit. De motor gaf 87 pk op het wiel bij 5000 toeren. Het uitlaatsysteem zijn de originele voorbochten, met 2 dempers van Jekill and Hyde. Ik meet op de bank met de kleppen open.
Na de meting kan het uitlaatsysteem er af, de inlaat, en daarna de klepdeksels, cilinderkoppen en de cilinders en zuigers. De S&S zuigers zijn 1/8" groter qua diameter dan de originele , wat iets meer is dan 3 mm en dit zal zorgen voor een ruime 100 cc meer. We gaan van 1687 naar 1800 cc. Behalve de cc's wordt ook de compressie hoger. Als je de formule kent dan weet je dat de compressieverhouding verschillende variabelen heeft en de inhoud van de motor is daar 1 van. Even simpel, gaan de cc's omhoog van de cilinder, en de rest blijft hetzelfde dan gaat de compressie omhoog. Als je goed kijkt naar de zuiger van S&S dan zie je daar een verhoging in wat zorgt voor nog een beetje extra compressie. De verhoging zorgt voor verkleining van de verbrandingskamper en samen met het vergroten van de cilinders brengt dit de compressie naar 1 op 10,5. De cilinders en zuigers monteren is easy en de bovenkant kan er weer op. In eerste instantie monteer ik de originele Throttle Body van Harley maar wel met iets grotere injectoren. Ook gaan de originele koppen weer terug.
De cam galerij gaat nu leeg. Cam, pomp, plaat en de lifters gaan er uit. Daarna trek ik de nokkenas lagers er uit en plaats ik nieuwe in het carter. Na kan de S&S oliepomp er in. Daarna monteer ik de S&S 585 EZ start cams in de cam support plate met de binnenste hydraulische spanner. De EZ start cams liften de uitlaatklap op bij het starten en dit zorgt zoals de naam al verraad voor een EZ, easy start ook met de verhoogde compressie. Er zitten in de Dynas wel elektrische de-compressie kleppen in de originele koppen maar deze zijn eigenlijk onnodige met de EZ start nokkenassen van S&S. Oliepomp uitlijnen, plaat met nokkenassen erin en dan kan de ketting met tandwielen van de krukas naar de nokkenassen er ook in met de spanner. Als laatste 4 nieuwe hydraulische units van S&S en de verstelbare stoterstangen , afstellen en klaar.
Als het blok weer in elkaar zit kan de motor op de bank. Ik stel de injectie af met Diag4bike. Ik maak een map vooraf ervan uitgaande dat de motor meer koppel en vermogen maakt, wat ontsteking aanpassingen door de verhoogde compressie en de correctie van de wat grotere injectoren. De motor is qua power gestegen boven de 100 pk en is vanaf 3000 toeren een stuk sterker geworden.
Een jaar later komt de motor weer terug voor een upgrade van S&S koppen en een grotere Throttle Body. De S&S koppen hebben grotere kleppen en een andere vorm verbrandingskamer. Ook zijn zowel de inlaat als het uitlaatkanaal iets groter. De Throttle van S&S is echt wel een stuk groter. Er is een 58 en een 66 van de kabel bediende throttle bodies. Ik kies nu voor een 58 mm omdat het een niet hele grote motor is . Je moet ook het luchtfilter veranderen naar een nieuwer type aansluiting simpelweg omdat het gat gewoon veel te groot is en een originele niet meer aan te passen is. Ik laat de 585 cams zoals ze zijn. Deze klus is redelijk makkelijk qua montage, koppen erop en de inlaat en gaan. De S&S koppen hebben geen passende gaten voor de de-compressie kleppen van Harley, maar deze webben we ook niet nodig.
Nadat de motor weer op de bank is geweest is er nog wat koppel bij en houdt de motor meer power vast als je door trekt. Al met al weer een mooi project en een snellere Dyna Twin Cam.

Used parts
S&S 110 kit compleet
Injectoren
S&S koppen
S&S injectie body met luchtfilter
Diag4Bike tune

Is there an article about this engine written in Bigtwin?
click here to read.
If the link doesn't work, then there is no Bigtwin article!
Used Laser Stage :