top of page
De Sleeper van Paulo en Silvia
De Sleeper van Paulo en Silvia

De RoadGlide special is door de eerste eigenaar Fee nieuw aangeschaft in Amsterdam bij de dealer.De 2019 had nog een oliepomp die niet bekent staat als de beste en ik heb daar toen gelijk een S&S chest upgrade ingezet, maar met de originele nokkenas. De dempers zijn vervangen door Screaming Eagle dempers en het luchtfilter door een backplate kit van Arlan Ness. Dit houdt in dat het filter er aan de buitenkant er hetzelfde uit ziet, maar er een veel groter K&N luchtfilter in zit met een beter geflowde achterplaat. De motorfiets is afgesteld met Diag4bike, reed zuinig en stil, ideaal voor Fee. Ook is er door mij al aan de vering gewerkt. Achter zit een set Bitubo's en voor heb ik er dikkere olie ingedaan en de vork iets meer voorspanning gegeven dmv instelbare pluggen boven op de voorvork poot.

Paulo en Silvia zijn al jaren klant bij mij en hadden een niet van nieuw te onderscheiden FXDX uit 2002. Ze hebben vorig jaar bij mij de 2019 Road Glide special gekocht van Fee met nog geen 25.000 km op de teller. Het mooie van de special is dat alles al zwart is.

Samen met Paulo hebben we de Road Glide naar een nieuw level getild. Voor en achter hebben we de remmen vervangen voor Brembo's met Kraus brackets en de remleidingen vervangen door Goodridge. Ook is er een ander stuur, zadel en kleinere knipperlichten gemonteerd.

Motorisch was eerst het plan om de originele nokkenas te vervangen door een Star 30-30. Dit heb ik ook gedaan en de motor op de bank getest. De motor liep keurig en was snel en een goed koppel. In de dynografiek zijn het de blauwe lijnen.

Maar een paar weken later werd het verhaal toch iets uitgebreider. Allereerst hebben we de originele cilinders en zuigers er af gehaald. Toen de zuiger sproeiers vervangen voor een set van S&S, die 2 kanten op spuiten. En er gelijk maar een 132 kit er op van S&S. De standaard injectie is vervangen door een 64 mm met CNC gefreesd spruitstuk en grotere injectoren. De koppen heb ik iets gevlakt om de compressie wat hoger te zetten en de 30-30 cam is vervangen door een 3/4 cam van Star. In de koppen zijn ook gelijk tapeinden geplaatst voor de tuimelaar assen. Om de motor een te onderscheiden zijn de klepdeksels in rood gepoederd wat de motor net even anders maakt. Samen met Paulo de motor in elkaar gezet en daarna op de bank afgesteld met Diag4bike.

Op de bank liep de motor heel sterk maar helaas klapte de voorste koppakking er uit. Shit happens. Dus koppen er weer af. Geen gekke dingen te zien, tapeinden zaten goed vast, alles mooi recht en vlak, ja soms heb je gewoon pech, dat hoort er ook bij. Alles weer in elkaar met 2 nieuwe koppakkingen en klaar. Inmiddels rijden Paulo lekker rond met Silvia achterop en hebben ze behalve een mooie ook een behoorlijke sterke Bagger met goede remmen en vering. Een ultieme sleeper dus.

image0 6.jpeg

De blauwe lijn is de grafiek toen de motor nog 114 ci was met de Star 30-30 cam. De rode lijnen zijn met de S&S 132 zuigers en cilinders, een Star 3/4 cam en een 64 mm TB en spruitstuk.

Used parts

S&S chest upgrade met S&S pomp, cam support plate, S&S tappets, Tappet cuffs en S&S quickee stutter stangen
S&S 132 zuigers en cilinders
Star 3/4 cam
S&S zuigersproeiers
Star klep veren met titanium collars
Koppen gevlakt
Studs voor tuimelaar assen
64 mm Throttle met CNC spruitstuk
Ness air cleaner
6,8 injectoren
Screaming Eagle dempers

COVER.JPG

Is there an article about this engine written in Bigtwin?

click here to read. 

Bigtwin article

If the link doesn't work, then there is no Bigtwin article!

Used Laser Stage : 

bottom of page