top of page
CVO Electra Glide van Michel zoekt meer koppel en vermogen
CVO Electra Glide van Michel zoekt meer koppel en vermogen

Michel heeft een mooie CVO FLHTKSE. Het is de watergekoelde versie, met de 117 motor er in. Er zitten ook Screaming Eagle koppen op met iets grotere kleppen. Op zich een prima basis, en Michel wilde gewoon wat meer koppel en vermogen zonder al te veel poes pas. Na ons gesprek heb ik Michel een offerte gedaan en zijn we tot een akkoord gekomen.

Om te zorgen voor een goede smering en koeling van de motor monteer ik een cam chest upgrade kit van S&S. Deze kit bestaat uit een nieuwe oliepomp, een cam support plate, 4 nieuwe hydraulische nokvolgers, een set stoterstangen, tappet cuffs en het nokkenaslager. Als nokkenas gebruik ik een 3/4 cam van Star racing. Deze nokkenas is ideaal voor de wat grotere blokken met trekkracht zon beetje door het hele toeren gebied. Om de motor lekker veel kracht te geven monteer ik ook een set Big Bore cilinders en zuigers van Harley die maar liefst 131 ci maken van de motor. Dit past zo op het carter zonder problemen.

Als eerste demonteer ik de tank, de uitlaten en de complete inlaat. Om de koppen te demonteren, moet je bij deze motor eerst het koelwater aftappen wat niet gebruikelijk is bij de meeste lucht gekoelde Harleys . De waterleiding over de kop kan er dan af, en dan kunnen de klep deksels met tuimelaars en daarna de koppen er af. Daarna kunnen de cilinders en zuigers er ook af. Als laatste kan de cam gear cover er af en kan de pomp, plaat, nokkenas en lager en de tappets met cuffs er uit. De eerste modellen hadden een leip sterke loctide op de tappet cuffs, zodat vaak, ondanks stoken en heel voorzichtig losmaken, deze beruchte boutjes onder de kop afbreken zoals ook bij deze. Het resterende stukje draadeind is er makkelijk uit te halen door er een moertje op te lassen met TIG zonder gespetter. Als je het stukje lekker oranje stookt door lekker veel stroom erop te zetten, brand de loctide er uit en komt ie uiteindelijk los.

Voordat ik de pomp monteer controleer ik eerst of de krukas wel binnen de toleranties is qua slingering. Deze was prima. Dan kan de pomp van S&S er als eerste in. Een oliepomp van S&S is kleiner van model voor de water gekoelde modellen. Dit is omdat er minder olie door de motor gaat omdat er geen oliekoeler voor op de motor zit. Het nokkenaslager wordt ook vervangen en de Star 3/4 cam kan er in. Te tappets met de S&S cuffs vergen wat aandacht, de boel moet mooi soepel kunnen bewegen, en als dat klaar is kan de nokkenasketting er op. Deze wordt ook precies uitgelijnd met een spacer en als dit correct is kan alles vast, met loctide op moment. Als laatste gaat de spanner er op en kan de boel weer dicht.

De zuigers en cilinders zijn van Screaming eagle en hebben een boring van 4.31" De zuigers zijn van het merk Mahle en hebben een coating tegen het slijten. Als je een grotere boring monteert dan zal de compressie verhouding enorm stijgen en op waarden komen die niet geschikt zijn voor een lange levensduur, en veel kans op detonatie. Om de compressie terug te brengen naar een veilige waarde zijn de zuigers voorzien van een dish top, ofwel zijn ze in het midden in gefreesd om de verbrandingskamer oppervlakte te vergroten.

De zuigerveren kunnen na controle om de zuiger en daarna monteer ik de zuigers in de cilinders en monteer ik deze op de motor. Als je de krukas draait zie je dat de zuigers op het hoogste punt staan gelijk met de cilinder. De afstand tot aan de kop , ofwel de squish, wordt dus bepaald door de dikte van de kop en de voet pakking. Om de motor wat scherper te maken dan de standaard kun je er voor kiezen om wat dunnere pakkingen te nemen maar je moet wel rekening houden met de rek in de drijfstang en de buiging van de krukas op hoge toeren. Een veilige afstand is minimaal 1 mm. De standaard koppakking die er bij zit is in inches 0,040 en de voet pakking is 0,014. Je kunt dus ook een dunnere koppakking monteren van 0,030 zonder gevaar maar net wel meer squish en iets meer compressie.

Om wat meer compressie te maken dan de opgegeven maak ik de verbrandingskamer kleiner door de kop te vlakken. Uiteraard is dit ook niet oneindig, en we gaan niet alles vertellen maar een beetje er af zorgt gewoon net even voor dat beetje meer. Ook worden de klep veren vervangen door een set Star veren die de 0.585 lift van de 3/4 cam makkelijk kunnen handelen. De tuimelaars worden voorzien van tapeinden ipv bouten en de plastic breathers vervangen ik door een set van S&S. De kopbouten vervang ik door een set van S&S.

Nu kan het hele boven blok in elkaar, de stoterstangen gesteld worden en begin ik aan de inlaat. De standaard plastic spruitstuk kan zo de vuilnisbak in en wordt vervangen door een CNC nabewerkte inlaat met een 64 mm Throttle Body. Ook vervang ik de injectoren door een set grotere van 6.8 Het standaard luchtfilter van de CVO is prima, ik vervang alleen het stoffen filter voor een K&N.


De CVO heeft dempers van Kesstech met een klep, en de bochten zijn de originele. De dempers laat ik mooi zitten, en de bochten vervang ik voor een set zonder restrictie.

Om het koppel op te vangen in de koppeling monteer ik zwaardere veren in de slip and assist clutch van Harley. Ook heeft deze motor nog geen ontluchting op de primaire bak zitten, wat een probleem is omdat er dan olie uit de bak naar het primair wordt getrokken. Dit kun je oplossen door het monteren van een dikkere koppeling bediening as.

Met diag4bike maak ik een mapping en na het starten en proefdraaien kan de motor op de bank. De motor sloeg mooi vlot aan met rake klappen eruit. Op de bank doe ik eerst wat heat cycles en daarna stel ik de motor af. De motor loopt lekker vlot en de resultaten zijn mooi. Een mooi soepel blok met voldoende trekkracht. Michel is dik tevreden en precies wat hij wilde.

image0 6.jpeg

Zeer mooie grafiek. Door de hogere compressie in combinatie met de 3/4 com heeft de pk lijn een mooie bolle vorm, wat inhoudt dat er veel koppel is. Heerlijke lijn voor een dikke zware Bagger.

Used parts

131 cilinders en zuigers Harley CVO kleur.
3/4 Star Cam.
S&S Chest upgrade kit.
S&S breathers.
Tapeind kit tuimelaars.
S&S kop bouten.
64 mm Throttle body met CNC ported intake.
6.8 injectoren
SE air cleaner insert.
SE koppelingen veren.
Gregg Dahl Clutch rod.

COVER.JPG

Is there an article about this engine written in Bigtwin?

click here to read. 

Bigtwin article

If the link doesn't work, then there is no Bigtwin article!

Used Laser Stage : 

bottom of page