2018 Fat Boy met S&S 128 kit
2018 Fat Boy met S&S 128 kit

De 128 Fat Boy kwam na een zomer rijden terug bij mij. Ik had er afgelopen winter al een S&S kit opgezet met een 550 cam en de S&S oliepomp, plaat, lifters en tappet cuffs en de S&S quikies stoterstangen. Frank wilde nog wat meer power. Ook, was hij op zoek naar meer rem vermogen. Voor heb ik 15" schijf van een bagger model pas gemaakt met een Arlan Ness 6 zuiger rem wat een enorm verschil is. Achter is er niet veel keuze en na lang wachten kwam de 4 zuiger rem van Beringer. Deze past trouwens perfect !

Ook wilde Frank, de eigenaar, dat het originele koppelings huis werd vervangen door een sterkere. Deze komt rechtstreeks uit de USA en is uit vol materiaal gefreesd en hard geanodiseerd. Dit helpt tegen het inslaan van de koppelingsplaten en het dikkere materiaal waar de platen aan het huis trekken voorkomt afbreken, wat zeer grote gevolgen heeft als dat gebeurd. Ik heb het nog nooit gezien maar misschien beter voorkomen dan repareren. Het originele huis zit geklonken en door ongeveer in het midden een gat te boren, verliest de klinknagel zn sterkte en dan pers je hem er zo uit. Het nieuwe huis zit met bouten vast.

Dit S&S kit op Frank zn motor pakte niet helemaal goed uit eerlijk gezegd. Ik was begonnen met een Thundermax maar daar wilde hij heel lastig op starten, daarna heb ik deze er af gehaald en heb de afstelling met Diag4bike gedaan. De motor startte prima en liep ook beter, maar bovenin wilde hij gewoon niet lekker doorlopen. Hij gaf uiteraard dil 200 Nm koppel en 132 pk, maar ik had toch wel richting 145-150 verwacht. Misschien lag het aan de S&S 2-1 uitlaat met katalysator? Ik weet het niet maar persoonlijk vond ik het resultaat wat teleurstellend zeg maar.

De koppen hadden wat sporen van lekkage bij de zittingen dus waarschijnlijk is dit de reden geweest van het verlies van topvermogen. De koppen zijn opgestuurd naar Fuel Moto, zijn wat gevlakt, de kanalen zijn bewerkt en er zitten grotere kleppen in. Ook maken ze de zittingen. Fuel moto raadde de Ward 580 cam aan dus die hebben we er bij besteld. Frank wilde de uitlaat houden, en de Throttle body werd de screaming Eagle 64 mm met het CNC bewerkte spruitstuk als extra optie.

Frank wilde ook de S&S Guardian kit in de koppen wat inhoud dat de tuimelaars met rollen zijn, er een sterkere as in zit, en de tapeinden van A.R.P., maar die had hij al.

Nadat alles weer in elkaar gezet zat, starten en lopen. Na een beetje inrollen op de bank en snel wat bijregelen heeft Frank hem eerst ingereden. Hij belde al dat de motor heel goed reed en dat er geen olie meer uit zn breather kwam. Er zat zelfs een kleine catch can op die behoorlijk snel vol liep met olie maar daar kwam nu alleen nog maar water uit. Na een paar duizend km kwam Frank voor nieuwe bandjes en afstellen op de bank. Hij zei wel dat de motor behoorlijk benzine verbruikte, ik had m ook lekker rijk mee gegeven.

image0 6.jpeg

Zondag midaag zijn meestal de beste tunes en na een uur of 2 afstellen op de bank een prachtig resultaat met 160 pk op het wiel, en de motor loopt nu wel door in toeren. De meeste M8 motoren halen wel 150 met de standaard koppen dus dit geeft wel aan hoe goed die zijn. Maar zoals bekend is, hoe hoger je gaat, hoe duurder de laatste pk's worden. Ik ben er zeer tevreden mee en de uitlaat doet het ook prima en nog steeds met de katalysator er in

Used parts

Fuel Moto ported heads
580 Ward nokkenas
S&S Guardian Kit
S&S zuigers en cilinders 128 kit
S&S oliepomp, spanner en Cam Support plate
Zodiac 9,1 injectoren
Tuned by Laseur with Diag4Bike

COVER.JPG

Is there an article about this engine written in Bigtwin?

click here to read. 

If the link doesn't work, then there is no Bigtwin article!

Used Laser Stage :